De mobiliteit in Nederland verandert snel. Steden zetten in op leefbare centra met veel ruimte voor lopers en fietsers. De grote vraag naar nieuwe woningen en de schaarse ruimte betekent ook minder (parkeer)plek voor auto’s in nieuwbouwwijken. Daar komt bij dat de emissies door mobiliteit, waaronder CO2 en stikstof, sterk gereduceerd moeten worden. In landelijk gebied staat de betaalbaarheid van OV onder druk en worden buslijnen geschrapt. Ook de wensen van reizigers veranderen: steeds meer mensen gaan niet meer voor een eigen auto maar willen flexibel kunnen kiezen voor de meest duurzame, comfortabele, snelle of betaalbare optie. Wat is er nodig om deze veranderingen in mobiliteit in goede banen te leiden?
Stel je de volgende reis eens voor op een willekeurige werkdag. S’ochtends reserveer je een gedeelde e-bakfiets op de hoek van de straat. Je opent het slot met een app en fiets met je kind naar het familielid dat die dag oppast. Vervolgens fiets je door naar het dichtstbijzijnde station, waar je de bakfiets inlevert en de trein neemt naar een stad waar je die dag een werkafspraak hebt. Eenmaal aangekomen op het station van je bestemming pak je een deelscooter om in 10 minuten aan te komen bij je afspraak. Aan het einde van de middag ga je eten bij een vriend die in een nabijgelegen dorp woont. Je pakt een deelauto naar zijn adres. S’avonds rij je terug naar je woonplaats, haal je je kind op en parkeer je de deelauto voor je deur.
Deze reis is mogelijk door een combinatie van voldoende aanbod van (deel)mobiliteit, overstapmogelijkheden op (stations)hubs en het eenvoudig kunnen zoeken, boeken en betalen van de reis in een Mobility as a Service (MaaS) app. Samenwerking tussen partijen, privaat en publiek, is nodig om deze vernieuwing in mobiliteit mogelijk te maken.
Overheden willen de mobiliteitstransitie in goede banen te leiden, er voor zorgen dat iedereen in alle gebieden in Nederland – waaronder woningbouwlocaties - voldoende mobiliteitsopties hebben en sturen op maatschappelijke doelen. Maar hoe creëren overheden en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het bijzonder de juiste randvoorwaarden om dit te realiseren?
Er zijn veel partijen actief in de mobiliteitsvernieuwing en alleen als zij samenwerken levert dat aantrekkelijke diensten op voor reizigers. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt daarom samen met andere overheden en marktpartijen aan mobiliteitsvernieuwing in programma’s op het gebied van deelmobiliteit, hubs en Mobility as a Service (MaaS). Daarin wordt ingezet op de ontwikkeling van (technische) standaarden, beleid en wetgeving, worden samenwerkingsafspraken gemaakt en worden partijen gestimuleerd met cofinanciering. Infram is actief (geweest) in diverse rollen binnen deze programma’s:
Wat kunnen wij voor u doen?
Bob Mangelsdorf
Senior Adviseur